جستجو کردن
Close this search box.
ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

رازهای شوکه‌کننده ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

فهرست مطالب

این روزها انواع کرم های ضد آفتاب در بازار ایران و جهان وجود دارد اما شناخت ویژگی ها و تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی امری مهم و ضروری برای همه افراد می باشد. در این روزهای گرم و آفتابی تابستان که استفاده از کرم های ضد آفتاب به مراتب بیشتر است باید انواع و مدل های مختلف کرم های ضد آفتاب موجود در بازار در کنار نوع و جنس پوست را بطور کامل بشناسیم تا در انتخاب نوع کرم ضد آفتاب دچار سردرگمی نشویم.

پوست صورت و بدن در برابر اشعه های مضر خورشید در تمام فصول سال بسیار آسیب پذیر و باعث ایجاد لکه روی پوست می باشد که در زیبایی افراد مخصوصا بانوان تاثیر بسیار زیادی دارد. همه افراد در هر گروه سنی (بانوان و آقایان) با هر نوع پوستی مثل پوست چرب و خشک باید نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض خورشید از کرم ضد آفتاب مناسب پوست خود برای سلامت پوستشان استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به طور کامل تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی را بررسی کنیم و در نهایت بهترین محافظ پوست صورت را انتخاب کنیم.

ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی :بررسی ساختار و ترکیبات 

کرم های ضد آفتاب‌ از نظر ساختار و عملکرد به دو دسته فیزیکی و شیمیایی تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام از این کرم ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. افراد با توجه به نوع پوست خود میتوانند از کرم ضد آفتاب فیزیکی یا شیمیایی استفاده کنند. تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی مربوط به ساختار و ترکیبات تشکیل دهنده، نحوه محافظت از پوست، ماندگاری و بافت کرم ضد آفتاب می باشد.

به کرم ضد آفتاب فیزیکی، ضد آفتاب مینرال یا معدنی نیز گفته میشود و عموم افراد این نوع کرم ضد آفتاب را به این نام ها هم می شناسند. کرم های ضد آفتاب فیزیکی به دلیل ایجاد یک لایه یا مانع فیزیکی روی پوست، از آسیب‌ های مضر اشعه خورشید محافظت بسیار قوی می‌کند. کرم ضد آفتاب فیزیکی از ترکیبات معدنی فعال مثل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم تشکیل شده است که از طریق ایجاد یک سطح فیزیکی، به بازتاب اشعه‌های مضر خورشید کمک می‌کند. کرم ضدآفتاب مینرال یا معدنی برای افرادی که روزانه به صورت و گردن خود کرم ضد آفتاب می‌زنند، بسیار توصیه می‌شود.

در مقابل کرم ضد آفتاب‌ شیمیایی نیز وجود دارند که اشعه خورشید را مسدود نمی‌کنند بلکه تا حدی جذب پوست می‌شوند و از طریق یک واکنش شیمیایی از آسیب‌های اشعه ماورابنفش جلوگیری می‌کنند. ضد آفتاب های شیمیایی اغلب حاوی مواد فعال شیمیایی مانند اکسی بنزون، دی اکسی بنزن، آووبنزون، اکتوکریلن و اکتینوکسات هستند که اشعه‌های UV را جذب کرده و مانع از نفوذ آن به لایه‌های زیرین پوست می‌شود. با توجه به اینکه ضد آفتاب شیمیایی با هدف جذب طراحی شده، به‌ نرمی و بدون احساس چسبندگی یا چربی روی پوست می‌نشیند و هیچ اثری از رنگ روی پوست باقی نمی‌گذارد.

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی از لحاظ مکانیسم عمل

یکی دیگر از دلایل تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی مکانیسم یا نحوه عمل ضد آفتاب روی پوست می باشد که ضد آفتاب فیزیکی در واقع با ایجاد یک لایه محافظ بر روی سطح پوست، اشعه‌های مضر UV را منعکس و پخش می‌کند. اما کرم های ضد آفتاب شیمیایی اشعه‌های UV را جذب کرده و سپس آنها را به گرما تبدیل می‌کند که از پوست دفع می‌شود. بنابراین انتخاب بین این دو کرم ضد آفتاب بستگی به شما و نوع پوستتان دارد. از عوامل دیگر تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ضد آفتاب فیزیکی ضد آفتاب شیمیایی

ترکیبات اصلی

اکسید روی و تیتانیوم دی اکسید

اکسی‌ بنزن، آووبنزن، دی اکسید بنزن، اکتوکریلن، هموسالات و غیره
نحوه عملکرد کرم انعکاس اشعه‌های مضر خورشید

جذب اشعه‌های مضر و ممانعت از ورود آن به لایه‌های زیرین

میزان محافظت

طیف وسیع UVA و UVB
نوع پوست پوست‌های حساس و مستعد اکنه

انواع پوست چرب تا معمولی

وضعیت تمدید

دارای SPF مقاوم به نور، بدون نیاز به تمدید زیاد هر چند ساعت نیاز به تمدید دارد
مدت‌زمان فعال شدن بلافاصله پس از استفاده

30 دقیقه پس از استفاده

زمان استفاده روزانه با ماندگاری بالا زمان شنا و تعریق

مناسب برای استفاده روزانه و زیر آرایش

بافت روی پوست

کمی سنگین سبک و رقیق و بدون رنگ (سفید)
هشدار ممکن است روی پوست سفیدک بزند و ظاهری کدر ایجاد کند

ممکن است باعث تحریک یا واکنش‌های آلرژیک در پوست‌های حساس شود

 

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی در نوع پوست

از دیگر عوامل تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی در نوع و جنس پوست افراد می باشد که ارتباط مستقیمی هم دارد. شناخت جنس پوست و سپس استفاده از محصولات پوستی بسیار مهم می باشد بنابراین افرادی که پوست های بسیار حساسی دارند و مستعد جوش یا آکنه هستند باید از ضد آفتاب فیزیکی یا مینرال استفاده کنند و افرادی که پوست های معمولی تا چرب دارند از ضد آفتاب شیمیایی استفاده کنند همچنین افرادی که به دنبال فرمولاسیون سبک‌تر روی پوست خود هستند در طول روز باید چندین بار تجدید کنند از کرم های ضد آفتاب شیمیایی بی رنگ استفاده کنند.

 

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی از نظر ماندگاری و تجدید مصرف

ضد آفتاب فیزیکی یا مینرال با توجه به نوع ساختار و مواد تشکیل دهنده معمولاً ماندگاری بیشتری دارد، اما هنوز هم نیاز به تجدید مصرف در طول روز وجود دارد، به ویژه پس از تعریق یا شنا یا فعالیت های ورزشی دیگری مثل پیاده روی که ممکن است بدن آب اضافی خود را به صورت عرق خارج کند. اما در مقابل کرم ضد آفتاب شیمیایی به دلیل جذب و تجزیه سریع‌تر توسط اشعه‌های UV، نیاز به تجدید مکرر دارد، معمولاً هر دو ساعت یکبار باید این کرم را مجدد روی صورت یا بدن خود استفاده کنید.

 

تفاوت ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی بر سلامت پوست و تاثیرات محیطی

کرم ضد آفتاب فیزیکی یا مینرال تأثیر بسیار کمتری بر محیط زیست دارند و ترکیبات تشکیل دهنده آن کمتر به آب و صخره‌ های مرجانی آسیب می‌رسانند. اما کرم ضد آفتاب شیمیایی با توجه به برخی از ترکیبات تشکیل دهنده خود می‌توانند به محیط زیست و صخره‌های مرجانی آسیب برسانند، همچنین ممکن است برخی افراد به این ترکیبات حساسیت داشته باشند.

 

نتیجه‌گیری

انتخاب بین ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی بستگی به نوع پوست، فعالیت‌های روزانه و نیازهای خاص شما دارد. ضد آفتاب‌های فیزیکی برای پوست‌های حساس و کودکان مناسب‌تر هستند و ضد آفتاب‌های شیمیایی به دلیل فرمولاسیون سبک‌تر برای استفاده روزانه و زیر آرایش مناسب‌تر می‌باشند. با توجه به مزایا و معایب هر دو نوع، می‌توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید و از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنید. همراهان عزیز بسیار سپاسگزاریم که تا اینجا همراه ما بوده اید و امیدوارم که از این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد
دسته بندی ها

پیج ایستاگرام رو فالو کن تا از تخفیف های روز با خبر بشی!

ما هر روز تو یپجمون تخفیف های خوب میذاریم و شما میتونید با کلیک روی دکمه زیر از این تخفیف ها با خبر بشید.